Close

خواص روغن سبوس برنج

 

محصولی شگفت انگیز است که از پوسته خارجی و قهوه ای رنگ برنج که متفاوت از شلتوک است تهیه می شود. تنها ۸% از مقدار برنج آسیاب نشده را پوسته یا سبوس تشکیل می دهد اما همین مقدار حاوی ۲۰-۱۵% روغن است.روغن سبوس برنج فواید بی شماری برای سلامتی دارد که کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان، بهبود سلامت پوست، کمک به کاهش وزن، تسکین علائم یائسگی، محافظت از قلب و کاهش واکنش های آلرژیک از آن جمله هستند. محبوبیت روغن سبوس برنج روغنی در حال افزایش است و نسبت به روغن های رایج دیگر که در آشپزی استفاده می کنیم، مزیت های بسیاری دارد.

برنج یکی از مواد غذایی پرطرفدار و پراستفاده در دنیا است و روغن سبوس برنج از پوسته و دانه ی آن استخراج می شود. نقطه ی دود این روغن بالا است و به همین دلیل در شیوه های طبخ غذا با حرارت بالا کاربرد دارد. از نظر شباهت به روغن های دیگر، دارای ترکیبی مشابه با روغن بادام زمینی است اما نسبت به این روغن مزایایی دیگر نیز دارد.اغلب از روغن سبوس برنج در طبخ غذاهای آسیایی مانند چین و ژاپن استفاده می شود که یکی از دلایل آن استفاده ی زیاد از برنج در غذاهای این کشورهاست

ویتامین‌های گروه B سبوس طی فرآیند حرارتی روغن‌گیری، تا حدود زیادی تخریب می‌شوند، ولی ویتامین‌های E و D آن همچون روغن‌های دیگر در سطح بالایی قرار دارند. بنابراین به حفظ تعادل سیستم عصبی و مغزی کمک کرده و با تقویت سیستم ایمنی بدن احتمال بروز بیماری‌های عفونی و امراض قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد و التیام‌دهنده خوب زخم‌ها، التهابات، تغذیه‌کننده پوست سر، ضد پیری و ضد چروک است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارزش تغذیه ای روغن سبوس برنج به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب ضروری است، بالا می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که مصرف این روغن در رژیم غذایی باعث کاهش چشمگیر کلسترول به ویژه کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL )می‌گردد بنابراین برای کسانی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی می‌کنند، ایده‌آل است.

تندی اکسایشی (طعم تندی که به علت اکسیداسیون روغن ایجاد می‌شود) معمول‌ترین نوع فساد روغن است که واکنش اسیدهای چرب غیراشباع با اکسیژن موجب بروز آن می‌گردد. سبوس برنج از نظر پایداری اکسیداسیونی بسیار عالی است، این پایداری مربوط به وجود آنتی اکسیدان‌های مختلف طبیعی موجود در آن است.

از جمله آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن سبوس برنج می‌توان به ویتامین E و اوریزانول اشاره کرد. وجود این آنتی‌اکسیدان‌ها برای طولانی مدت پایداری اکسیداسیون را در هر دو دمای بالا و پایین حفظ می‌کنند و باعث ماندگاری بالای غذاهای پخته شده با روغن سبوس برنج می‌شوند. همچنین وجود این آنتی اکسیدان‌ها به کاهش کلسترول خون کمک بسزایی می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف این روغن در رژیم غذایی باعث کاهش چشمگیر کلسترول به ویژه کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL )می‌گردد از آنجایی که این روغن نقطه دود بالاتری نسبت به سایر روغن‌های گیاهی دارد (۲۵۷ – ۲۴۵ درجه سانتی‌گراد) استفاده از آن برای مصارف پخت و پز راحت است. روغن تصفیه شده سبوس برنج با رنگ روشن و طعم مطلوب، روغن مناسبی برای تولید سس مایونز و مارگارین سازی و مصرف در سالادهاست.همچنین به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی در این روغن که تغذیه کننده پوست، ضد پیری، ضد چروک هستند می‌توان از آن در تهیه و تولید ضد آفتاب‌ها و لوازم آرایشی استفاده‌های فراوانی کرد.